Reinicio de la campaña cerquera provincial
Con unas aguas tranquilas en este periodo semanal, la pesquera del peix blau pasó de la veda a la actividad. Los arrastreros que quedan operaron con normalidad. La flota artesanal siguió inmersa en la campaña langostinera. Y los precios se han mantenido estables.
La pesca de arrastre, tres bous se encuentran dando remolque a jaulas con atún, y los otros tres restantes han desembarcado los cinco días hábiles (el miércoles solo faenaron dos) buenas cantidades y variedades de pescados y mariscos, como gambas, calamares, pescadilla, peluda, salmonete, rape, móllera, galera, pagel, pulpo roquero, jurel, canana, morrallas, etc.
El cerco, el lunes nuestra traíña se hizo de nuevo a la mar después de mes y medio de parada biológica en la provincia y capturó 50 cajas de boquerón (8 kg/caja) y 20 de sardina. El martes nada. Y el miércoles partió hacia el litoral burrianense, ya que por aquellas latitudes les llums atrapaban el peix blau.
Los artes menores, siete barquitas calan las redes de trasmallo en busca de nuestro crustáceo rey, y al mismo tiempo pillan besugo, raspallón, etc. Dos lo hacen en pos de la sepia y algún mabre. Una cala la red al lenguado, rombo y acedía. Y otra a la lubina, dorada, corvina y palometón.
Y el atún rojo al anzuelo con línea de mano un barco que faenaba al palangrillo costero se dedicó a esta pesquería de atunes. El miércoles pilló un ejemplar de 50 kg. en L’Ametlla de Mar (T) y el jueves otra aquí.
PIE DE FOTO; Tonyines artesanals preparaes per a la subhasta amb els seus compradors
Musclo marró
I clotxina canària, en castellà mejillón café o pardo. De nom científic Perna perna. És una espècie exòtica invasora provinent de l’oceà Índic, que després de colonitzar el sud d’Àfrica, es va establir també en l’arxipèlag canari, concretament a Fuerteventura hi ha granges aqüícoles. I al Mediterrani s’ha expandit alguna població silvestre d’estos mol·luscos.
Pertanyent a la família dels Mitílids, este exemplar té una conquilla resistent, ovalada a la regió ventral amb el marge recte, però s’estreny en forma de triangle. L’extrem anterior és apuntat amb el umbo agut, per a bombar-se les dos valves en el mitjà dors. Al costat del vèrtex al costat del mecanisme de tancament té un lligament per a mantindre’l entreobert. I el posterior extrem està eixamplat i arredonit. Equivalva, és a dir, les dos peces iguals, que encaixen per mitjà d’una frontissa de tancament d’1 ó 2 denticles amb l’altra. L’estructura superficial forma solcs transversos i línies concèntriques de creixement que partixen d’àpex davanter. Interiorment en la peça el múscul posterior de tancament deixa dos impressions separades i l’anterior desapareix. La corfa exterior és amarronada amb tons granats i bandes grogues. La zona superficial de dins és nacrat morat. Talla 9 cm. El comestible cos reclòs entre les dos valves té un peu digitiforme. Un parell de brànquies formades cada una d’elles per dos sèries de filaments que constituïxen quatre sèries de làmines. Tota la massa corporal on estan els principals òrgans està embolicada pel carnós mantell. Es reproduïx al primer any de vida. Unisexual. Solten lliures al corrent els òvuls i esperma. De l’ou fertilitzat abans de dos setmanes les larves s’assenten al substrat per mitjà d’uns fils amb ciment que són segregats per unes glàndules. El musclo creix ràpid. Construïx les corfes a base de carbonat càlcic pres de l’aliment i del medi ambient, per a fer-la mes gran a força d’afegir-li capes. Per a això menja filtrant de l’aigua algues, animalons i partícules alimentoses amb el seu sistema de bombament. També absorbix de l’aigua l’oxigen respiratori. En estat salvatge pot albergar toxines. Pot ancorar-se en boies, restes de naufrágis, plataformes, esculleres, zona de marees, etc. Té depredadors com a polps, aus, crancs, estreles, etc.
PARTES ESTADISTICS PESQUERS PER MODALITATS I ESPECIES DEL MES D’ABRIL DEL 2026 (I)
PEIXOS
Seitó (Boquerón) 969 kg
Escrita (Ratjada, Raya) 472
Xuxo (Totina, Peje obispo) 2
Besuc (Aligote, Besugo) 22
Voga/Xucla (Boga/Picarel) 3.543
Cavalla (Verat, Verdel) 910
Vetes (Cintas) 8
Congre (Zafio, Congrio) 23
Gall (Pez de San Pedro) 73
Orà (Muixarra, Dorada) 78
Móllera (Faneca, Capellán) 694
Gallineta (Cabracho) 2
Sorell (Chicharro, Jurel) 11.479
Asparrall (Raspallón) 1.234
Palá (Lenguado, Palaia) 6
Sarg (Breado, Sargo) 7
Lliri (Anjova, Lirio) 7
Llobarro (Lubina) 3
Aranya (Salvariego, Araña) 227
Paigell (Breca, Pagel) 10.682
Peluda (Solleta) 414
Peix espasa (Emperador) 144
Lluç (Pescadilla, Merluza) 11.981
Rap (Pejesapo, Rape) 1.273
Juriola (Rubio, Lucerna) 256
Moll (Salmonete) 3.460
Morralla (Serranos, etc) 1.058
Sardina (Sardinilla) 177
Morena (Murena) 2
Mero (Cherna) 1
Verderol (P. limón, Letxa) 51
Sorella (Jurel real) 4
Llissa (Mújol, Lisa) 231
Pagre (Hurta, Pargo) 12
Bisso (Estornino, Bis) 122
Gatet (Pintarroja) 29
Rata (Miracielo) 60
Corva (Corvallo) 5
Misseria (Gallo) 2
Mamona (Brótola de roca) 8
Saboga (Alosa, Sábalo) 11
Dèntol (Sama, Dentón) 33
Morruda (Sargo picudo) 2
Vidrià (Mojarra) 9
Rom ( Rèmol, Rombo) 1
______
Sub-Total……….. 49.791
CRUSTACIS
Cranc de sopa (C. de paleta) 239
Escamarlà (Garagan, Cigala) 9
Llagostí (L. Mediterráneo) 34
Llagostí rossat (L. café) 15
Galera (Estomatoideo) 1.400
LLagosta (Langosta) 34
Castanyola (Cigarra de mar) 1
Gamba blanca (Camarón) 1.452
_____
Sub-Total…………… 3.184
MOL·LUSCOS
Calamars (Chipirones) 330
Sepiò punxa (Choquito) 31
Canana (Pota, Volador) 2.667
Sìpia (Choco, Sepia) 11
Polp roquer (Pulpo roquero) 676
Polp blanc (P. blanco) 180
Polp mesquer (P. almizclado) 48
Polpa (P. patudo, Pulpón) 18
Caragol punxent (Cañailla) 12
Llonguet (Holoturia, Espardenya) 13
____
Sub-Total………… 3.985
Total Arrossegament… 56.960



































