PP, PVI i Vox uneixen els seus vots en majoria al primer ple per a votar en contra de tots els punts que PSOE – Compromís havia proposat, per a mobilitzar l’Ajuntament.
El ple extraordinari celebrat el divendres 28 de juliol ha causat un enrenou a l’Ajuntament de Vinaròs, catalogant-se com “el més surrealista viscut en aquest saló de sessions” pel propi alcalde, Guillem Alsina. En aquest ple, s’han exposat diferents punts com ho són la periodicitat de les sessions ordinàries, la creació, composició i periodicitat de les comissions informatives i el nomenament dels representants de l’Ajuntament en òrgans col·legiats. La recepció de tots aquests punts ha sigut negativa en majoria, per la qual cosa cap s’ha vist aprovat i això es deu a l’actual descontent de l’oposició. Seria una “pèrdua de confiança” la que ha provocat aquest distanciament i l’escassetat de cooperació entre partits. Resumidament, la regidora socialista Carmen Morellà ha sigut citada per a declarar com investigada pel jutjat número 3 de Vinaròs (de malversació i suborn) pel cas de la venda de ferralla per part de la brigada, destapat durant la seua etapa anterior com a responsable d’Obres i Serveis. L'”ocultisme” amb el qual s’ha mantingut aquesta informació, sent així que els portaveus de PP, PVI i VOX afirmen ser sabedors de la dada per la premsa i no per l’exigida transparència del partit governant, és el que ha generat aquesta situació de desacord electiu. Una vegada els tres primers punts no han sigut aprovats, Guillem Alsina ha retirat de l’ordre del dia l’últim punt de la part resolutiva, referent al règim de dedicacions, retribucions i indemnitzacions per assistència dels edils a òrgans de govern i la dotació econòmica als grups municipals.
El toc d’atenció del secretari de l’Ajuntament
Després de les primeres intervencions discutint el primer punt i tota la situació de Morellà, el secretari de l’Ajuntament va intervindre per a deixar constància que el punt del ple extraordinari era “poder complir la llei, i celebrar un ple al mes, o no es podran convocar plens ordinaris”, que va rebre la rèplica d’Amat: “también es cumplir la ley respetar la voluntad de este plenario”.
La previa rueda de prensa del PP
El PP va convocar als mitjans mitja hora abans de la sessió a les portes de l’Ajuntament amb la condició de justificar el seu vot abans i tot de donar-se el ple i anunciar la ruptura i el desenteniment amb l’equip de govern actual. Juan Amat va denunciar el secretisme tant a la ciutadania de Vinaròs com als partits opositors del cas de Morellà. “El gobierno de Alsina trata de normalizar lo que no lo es, pero es peor que trate de ocultarlo. Para poner en marcha esta legislatura, PP y PSOE hemos negociado la puesta en marcha de los órganos de gobierno, y habíamos alcanzado un principio de acuerdo, pero nos enteramos por prensa de la noticia de la investigación de Morellà, y a partir de ahí no podemos alcanzar acuerdos con aquellos que nos ocultan información a nosotros y al conjunto de la ciudadanía. Rompemos relaciones con el partido socialista, porque entendemos que no están en disposición de llegar a ningún acuerdo al estar instalados en la ocultación de información tan relevante, y creo que a día de hoy están incapacitados para ejercer las funciones de gobierno”, va indicar.
El desenvolupament del ple
Morellà va reconéixer que estava sent investigada però que tots partits presents eren coneixedors que anava a ocórrer, en ser part del procés judicial. “Sabien que ocorreria, però ara aquesta és la seua excusa per a votar no. Acabem la legislatura anterior confrontats, però comencem aquesta molt pitjor”, va remarcar. Alsina va defensar amb firmesa a Morellà i va posar en dubte la tessitura de l’oposició, acusant-los “bloquejar” a l’Ajuntament. Va recordar a Amat que s’està en un procés d’investigació judicial que es troba “en diligències prèvies” i que ja han sigut citats diversos membres de la brigada. “Poden citar-me fins i tot a mi per a declarar i ho faré sense cap problema, no hi ha res a amagar. Hauria de tindre clar el que és la presumpció d’innocència, per sort serà una jutgessa qui decidirà si hi ha algun culpable o no, i no vosté”, va dir. I va anomenar com a “excusa” utilitzar aquest argument per a votar en contra a punts vitals per al funcionament normal de l’Ajuntament.
La conclusió a la qual ha arribat Alsina després del ple
“Estem davant l’evident mostra del que ens espera aquesta legislatura, un bloqueig conjunt de l’acció de govern de l’Ajuntament, una postura que no entenem basada en l’excusa de la citació de la regidora Carmen Morellà, que ja sabien que anava a passar durant un procediment normal d’investigació. Aquesta ha sigut una excusa pensada per a dinamitar aquest ple, el preludi del que passarà aquests quatre anys. Convido al PP, PVI i Vox al fet que d’una vegada per sempre posen fi a aquest bloqueig institucional i que presenten una moció de censura en lloc de posar pals a les rodes al dia a dia de l’ajuntament de Vinaròs. Aquest consistori no es pot permetre que sistemàticament es dinamite l’acció de govern en coses tan essencials i bàsiques com aquestes només per a desgastar a l’equip de govern. No té sentit, Vinaròs no li ho pot permetre. Demanem responsabilitat als partits de l’oposició i que, o bé es posen d’acord per a presentar una moció de censura, o bé deixen de bloquejar qüestions que no són ideològiques sinó del dia a dia de la ciutat”. Aquest és el testimoni amb el que va concloure l’esdeveniment del dia i que visibilitza la clara situació crítica en la que es troben els òrgans del govern local. El desenvolupament futur de tot això no tan sols es incert, sinó preocupant per a la ciutadania.